måndag 1 februari 2010

BO GABRIELSSON - ville spela svåra låtar för juryn, men det fick han inte.

"Zornmärket fick jag i Delsbo, 1998. Uppspelningen gick galant tack vare en
trevligt lyssnande jury med Christina Frohm, Peter Pedersen och Sven Berger. Jag stegade fram till juryn och handhälsade, samt förklarade att jag tänkte börja med en riktigt svår låt. Gör inte det, sa juryn, ta den som extra låt istället. Vilket jag gjorde. Jag var inte så nervös före uppspelningen, men efteråt var jag lite skakis; tänkte att det här går inte vägen. Men det gjorde det. Stolt och
glad var jag lång tid därefter!" Bo Gabrielsson från Medelpad började spela munspel när han var 8 år och 1998 fick han alltså det åtråvärda Silvermärket med följande motivering: "För medryckande och nyanserat spel av jämtlåtar på munspel". Bosse är även initiativtagaren bakom föreningen Harmonika som idag har drygt 40 medlemmar.
Spelar helst musik från: Medelpad, Jämtland och Sörmland. Folkmusikaliska förebilder: Bl a Skogsby-Lasse. Instrument, förutom munspel: Durspel.

Inga kommentarer: