lördag 13 februari 2010

ANNA LINDKVIST ADOLFSSON - kan sluta be om ursäkt när hon spelar.

Anna Lindkvist Adolfsson (1970) är uppvuxen i Hudiksvall och Färila. Hon spelade upp två gånger innan hon fick det åtråvärda Silvermärket i Karlstad 2009 för spel på Kohorn. "Jag minns att det var stekhett i Karlstad och att jag gick till Värmlands museum för att fördriva tiden innan uppspelet och fick då se ett kohorn med fingerhål som är 2000 år gammalt. Jag hade det i tankarna när jag gick tillbaka och spelade upp. Traditionen att spela kohorn blev väldigt tydlig och stark med det i ryggen." Vad betyder titeln för dig? "Att vara Riksspelman betyder för mig att jag kan sluta be om ursäkt när jag spelar trots att jag inte är yrkesmusiker. Sen är det ju en ära i sig att föra traditionen vidare."
Spelar instrument (förutom kohorn): Jag småfuskar på alla möjliga instrument men jag sjunger mest. Folkmusikaliska förebilder: Min stora förebild på horn är Bernt Lindström som spelar otroligt bra men som också gör de allra bästa spelhornen! Han har gjort mina fyra horn och han lämnar aldrig ifrån sig ett dåligt! Annars rent allmänt folkmusikaliskt är min förebild Agneta Stolpe som är en fantastisk inspiratör och förebild. Favoritstämma: Jag besöker en fyra fem stämmor varje år men favoritstämman är Hovrastämman som inleder hela stämmosäsongen.
Länkar med Anna:

Inga kommentarer: