måndag 1 februari 2010

ALBAN FAUST - kan trolla fram toner på alla möjliga musikaliska leksaker.

När Alban Faust spelade upp för Silvermärket i Karlstad 2009 fick han sitta kvar länge inne hos juryn. Han började på traditionell svensk säckpipa, med en vals i G-dur efter Axel Norgren i Bäckefors och sen en polska i a-moll efter Zakarias Jansson, Källhult. Sen på nyckelharpa; en polska i D-dur efter Anders Petter Ekman, Katthult och en polska i d-moll efter Dan Danielsson, Åmål. Men Alban Faust blev inte utsläppt från Zornjuryn efter det. "Nej, eftersom jag också ville visa och spela på min stora svenska pipa, som inte var tillåten att spela upp på, körde jag ett kort medley med tre olika melodier, liksom utanför själva uppspelningen. Sen tyckte Gerd att jag skulle ta ytterligare en låt på traditionell pipa och om jag inte minns fel blev det en vacker, mer långsam polska i A-dur. Tycker han att fler instrument skulle vara tillåtna att spela upp på? "Det är en svår fråga, hur många år inom folkmusikaliska sammanhang måste ett instrument ha på nacken innan det kan kallas för traditionellt? Min spelkompis Josué Trellar är en höjdare på polskor och annat på panflöjt, men det lär väl dröja några år innan han kan göra ett försök, tänk bara alla dessa bindningar på panflöjt! Folkmusikaliska förebilder: Mycket svårt att säga eftersom det är så många: Ale Möller, min lärare och mentor Einar Hansander, Ry Cooder, Cornelis, min spelpolare Jonas Åkerlund och många fler. Spelar mest musik från (landskap): Dalsland. Spelar andra instrument (än nyckelharpa och säckpipa): Ja, ibland för många; bland annat gitarr och piano. Men jag kan även få fram toner på alla möjliga musikaliska leksaker.....men tiden räcker inte för öva på allt tyvärr.

Inga kommentarer: