onsdag 18 november 2009

CAJSA EKSTAV -nervositeten släppte när juryn började stampa takten.

Cajsa Ekstav (1967) jobbar med kompetensutvecklingsfrågor på Uppsala universitet. Men framför allt är hon Riksspelman på nyckelharpa. Hon spelade upp första gången 1988 i Skara och fick då bronsmärket. Hon minns det väl. "Det var Esbjörn Hogmark som hade anmält mig utan att berätta det för mig, så jag blev fruktansvärt nervös när jag fick reda på att jag hade en uppspelningstid två dagar senare. Så det var bara att åka dit. Två år senare, 1990, var vi ett helt gäng från Uppsala, inklusive studerande masar, som åkte tillsammans till Nyköping för att pröva lyckan. Vi hade himla trevligt och ännu roligare var det förstås när jag fick reda på att jag hade fått Silvermärket!" Vad minns hon mer från uppspelningen? "Usch, jag minns att det var fruktansvärt nervöst. Men jag kommer ihåg att juryn började stampa takten när jag spelade och då tänkte jag - det kan inte var så illa ändå...".
Folkmusikaliska förebilder: Eric och Sture Sahlström, Viksta-Lasse och Curt Tallroth. Spelar andra instrument än nyckelharpa: Fiol. Spelar mest musik från (landskap, region): Uppland, men även en hel del låtar från Dalarna och Hälsingland. Favoritstämma: Det får nog bli Bingsjö ändå, helt enkelt för att man träffar så många där och för att det är en så vacker miljö och välorganiserat.


Inga kommentarer: