torsdag 10 september 2009

BENGT ANDERSSON - vill att ungdomar ska få upp ögonen för silverbasharpan.

När Bengt Andersson (1945) fick Silvermärket 1993 på tredje försöket, blev han överraskad. "Ja, när Peter Pedersen läste upp motiveringen till silvret, "för mästerligt och traditionsrikt spel på silverbasharpa" så var det som att få en klubba i skallen. Jag hade ju spelat upp för att få ärlig och konstruktiv kritik; jag trodde ju inte att jag var mogen för några som helst utmärkelser. Varken första, andra eller sista gången. Jag hade ju lärt mej spela silverbasharpa helt på egen hand, långt från alla traditionsbärare. Jag hade bara haft tillgång till diverse mer eller mindre goda inspelningar att lyssna till." Så märket betyder mycket för dig? "Ja, jag är glad och stolt för min riksspelmanstitel! Silvermärket ger en viss aktning bland folk som intresserar sig för gammelharpspel. Den spelas nästan uteslutande av spelmän i mogen ålder. Jag gör vad jag kan för att ungdomar ska få upp ögonen för instrumentets speciella fördelar."
Favortstämma: Österbybruk, Bingsjö, Korrö. Folkmusikaliska förebilder: Jag har många, men främst är Bengt Löfberg, Erik Sahlström och Styrbjörn Bergelt som genom sitt silverbasspel inspirerade mig till att bygga min första silverbasharpa. Spelar mest musik från: Småland och Uppland.

Inga kommentarer: