onsdag 26 augusti 2009

PONTUS ESTLING -frilansande gränsöverskridare.

Pontus Estling (1979) fick sitt Silvermärke 2004 för spel på klarinett. "Det var en afton i mitten av juni. Juryn såg ganska sliten ut efter en hel veckas uppspelningar, men verkade lite piggare när jag hade spelat upp mina låtar. Det blev en kanonkväll! Inte bara jag blev riksspelman denna kväll, utan även min sambo Kersti Johansson. Vilken fest!" Förutom att frilansa som folkmusiker jobbar Pontus som ställföreträdande konsertmästare i Arméns Musikkår. "Där har jag arrangerat en brudmarsch från Revsund som jag själv inleder med en vallåtsimprovisation. Ur kåren har jag också satt ihop en folkmusikensemble - Swedish Army Folk Music Group. Musik = möjligheter" avslutar Pontus.
Instrument, förutom klarinett: Svensk säckpipa, munspel, basklarinett, saxofon, orgel och piano. Musikalisk hemvist: Västergötland, men spelar musik från hela Sverige samt en hel del från östeuropa. Folkmusikaliska förebilder: Mustafa Kandirali, Nils Agenmark, Bengt Löfberg, Kersti Johansson. Favoritstämmor: Ransäter, Korrö, Bingsjö, Oktoberstämman.
Länkar med Pontus:

Inga kommentarer: