torsdag 13 augusti 2009

HANS EDERBORG - hans hjärta slår för norra Hälsingland.

Hans Ederborg bor i Bergsjö, norra Hälsingland och att han trivs i den här delen av Sverige råder det ingen tvekan om. "Det är väldigt bra att bo så här. Det är så lärorikt. Vi har så många fina musiker här, Nordanstigs spelmanslag till exempel som är en fantastisk samling musiker och människor". När Hans fick Silvermärket i Delsbo 2008 kände han att juryn var med på noterna. "Jag var väl förberedd, jag hade övat mycket och hade nerverna under kontroll. Och så kände jag att juryn tyckte om det jag spelade." Inte nervös alltså? "Nej, faktiskt inte. Det var värre när jag skulle spela för publiken dagen efter, på spelkullen i Delsbo när jag fått märket. Det var kallt och munspelet vad lite ostämt på grund av kylan." Hur förändrades livet efter Silvermärket? "Det blev kul att spela munspel igen. Jag fick en kick. Jag fick helt enkelt bekräftelse som gav mig ny energi."
Musikalisk hemvist: Norra Hälsingland. Musikaliska förebilder: Toots Thielemans och naturligtvis Larry Adler. Favoritstämma: Bergsjöstämman. Instrument, förutom munspel: Fiol.

Inga kommentarer: