söndag 19 april 2009

Nu kan du förbeställa Zorns Silver.

En solig söndag och jag sitter och går igenom korrektur från riksspelmän. Hur blev det så här? Jag som bara fick för mig att göra en kortfilm av Jenny Bengtsson från Hjärnarp som skulle spela upp för Zornmärket sommaren 2008. Sen blev det lite mer. Nu är filmen snart färdig och helt plötsligt känns den lite styvmoderligt behandlad. Nu har nämligen boken med samma namn, fått all min uppmärksamhet (nästan). Här publicerar jag samtliga intervjuer, i ett näst intill oredigerat skick. Här får spelmännen verkligen prata till punkt! Det är Hanna Tibell, Jeanette Eriksson, Hans Ederborg, Eva Blomquist-Bjäreborg, O'tôrgs Kaisa, Peter Pedersen, Thomas von Wachenfeldt, Patrik Dahlin, Jenny Bengtsson, Ale Carr, Erika Lindgren, Karin Wallin, Mats Edén, Erik A Uppmark, Anna Rynefors och ja, jag har kanske glömt någon. Förlåt i så fall. Sen har jag adderat Anders Jakobsson och Björn Ståbi, som har en gemensam liten historia som de berättar i boken. Förutom det väntar en förteckning över alla som blivit riksspelmän från 1933, där jag försökt förtydliga och förbättra och fylla i de luckor som fanns när jag fick den. Ett roligt, men ack så tidskrävande arbete. 
Vill du förbeställa filmen och boken, går det bra att göra det på s.goran.bergkvist@telia.com eller genom att ringa 042-349789. Boken kostar 150 kronor och filmen 200 riksdaler. Båda är klara att leverera den 23 maj.

Inga kommentarer: