lördag 14 februari 2009

För 30 år sedan fick Sverige sin första riksspelman på durspel.

Det blev både enradigt spel på ett litet Soprani och tvåradigt spel på ett Dise den här soliga vinterdagen i skånska Harlösa. Däremot fick fiolen ligga kvar i lådan, det hade vi bestämt. Idag skulle vi fokusera på silvermärket från 1979 som Mats Edén fick för sitt spel på just durspel, efter bara ett års övning. Självklart ville jag veta hur det hade gått till när han stegade in till juryn som Mats trodde skulle vara skeptisk, men som visade sig vara både nyfiken och uppmuntrande och det fick jag berättat för mig på varm och vänlig värmländska. Jag fick också höra om hans uppspelningar på fiol, som inte gick lika bra och sen fick jag veta varför musiken från Mats hemtrakter är så speciell och vad han tycker om skånsk folkmusik. Och sakta men säkert insåg jag varför Mats är en så framgångsrik pedagog och inspiratör på Musikhögskolan i Malmö. Det här blev riktigt bra, tack Mats!

Inga kommentarer: